Am testat cel mai nou sistem de bike sharing din București. Pegas a lansat ApeRider

Ape Rider este cel mai nou sistem de bike sharing și a fost lansat pe 12 mai în București. Serviciul inteligent este conceput și administrat de către Bicicletele Pegas și are la bază sistemul antifurt smart lock montat pe fiecare din biciclete care este controlat prin intermediul unei aplicații instalate pe telefon. Vor fi 2000 de biciclete răspândite prin tot orașul ce pot fi localizate prin intermediul aplicației.

Reprezentanții Pegas anunțaseră de mai multă vreme că vor să lanseze un serviciu de rent-a-bike, închiriere biciclete, bike sharing, și iată că acum s-a si concretizat. Încă de la aflarea primelor vești am fost interesat să văd cum va funcționa sistemul pentru că, pe lângă alte astfel de servicii, ApeRider aduce ceva inovator: bicicletele stau pe stradă, în niște locuri prestabilite și marcate pe hartă, iar utilizatorul deschide aplicația, vede unde este cea mai apropiată bicicletă, scaneaza codul QR și ia bicicleta. Bicicletele nu sunt păzite, dar sunt asigurate grație sistemului care blochează roțile astfel că bicicleta nu poate fi luată decât de utilizatorii care au instalată aplicația și au un cont activ. La terminarea deplasării bicicleta trebuie plasată într-una din parcările virtuale marcate pe hartă și sistemul antifurt trebuie blocat; în acel moment cursa respectivă si taxarea se vor termina.



Am mai văzut acest sistem la Berlin și cu siguranță este prezent în multe alte orașe. Mi s-a părut inovativ încă de pe atunci. Este interesant de văzut cum va funcționa la noi, singura mea temere este legată de faptul că sunt foarte multe cazuri de biciclete furate, ce-i drept majoritatea lăsate legate prin oraș cu un antifurt subțire și nesigur. Numai că bicicletele Ape Rider sunt conectate la sistemele GPS și GPRS, astfel că eventuale tentative de furt, care au și avut loc la mai puțin de 3 zile de la lansare, sunt ușor de depistat de către Poliție. O altă curiozitate e legată de numărul de utilizatori care vor folosi sistemul, infrastructura din București nefiind atractivă pentru persoanele care vor să utilizeze bicicleta ca mijloc de deplasare în oraș. Eu personal sunt obișnuit să mă deplasez pe două roți, voi urmări să văd câți dintre colegi sau cunoscuți vor adopta un alt mod de deplasare după lansarea acestui sistem, acum nemaiavând "scuza" că nu își cumpără bicicletă pentru că nu au loc să o țină în casă sau pentru că le e teamă că le va fi furată.




Cum funcționează Ape Rider?

1. Descarcă aplicația Ape Rider din Google Play sau din Apple Store. Eu am instalat-o pe un telefon pe care rulează sistemul Android și a fost foarte simplu.

2. Creează un cont cu datele personale. Va fi necesar un depozit în valoare de 1 leu, deci vor trebui introduse datele cardului bancar. Depozitul se returneaza în orice moment dorim, dacă nu vrem să continuăm cu utilizarea sistemului Ape Rider.

3. Odată înregistrați în sistem putem căuta o bicicletă. Aplicația folosește Google Maps și ne arată prin intermediul unor pictograme unde sunt parcările virtuale și unde sunt biciclete disponibile. Va fi necesar să activăm funcția GPS pe telefon, pentru a ne arăta poziția noastra față de bicicletele din oraș, precum și funcția Bluetooth prin care bicicleta/sistemul antifurt comunică cu telefonul, respectiv cu aplicația Ape Rider.

Mergem către cea mai apropiați bicicletă și apăsăm în aplicație pe butonul de scanare. Prin intermediul camerei telefonului se scanează codul QR inscripționat pe bicicletă, moment în care sistemul de blocare eliberează bicicleta. Mi-a plăcut că poți să și rezervi bicicleta. De exemplu atunci când pleci din casă observi că este o singură bicicletă la parcarea cea mai apropiată. Din aplicație o poți rezerva pentru a nu avea surpriza că cineva a luat bicicleta cât timp ai mers de acasă până la parcare.

4. Ne deplasăm prin oraș unde dorim. În momentul în care vrem să încheiem cursa trebuie să ajungem la o parcare marcată pe hartă și să închidem sistemul de blocare a roții; cursa se va încheia automat, fapt ce poate fi verificat pe aplicația de pe telefon.

Cât costă?

La crearea contului, așa cum ziceam, se reține un depozit în valoare de 1 leu.

Am primit un bonus de 100 de lei ca utilizator nou pentru că m-am înscris în prealabil pe www.aperider.com. Probabil că această promoție va dura o perioadă limitată, pentru a încuraja oamenii să încerce acest mod de deplasare și a-și da seama dacă le place.

Costul utilizării bicicletelor este de 1,9 lei pentru 30 de minute. Uneori 30 de minute pot fi suficiente pentru o deplasare din punctul A în punctul B, așa că prețul comparabil cu o călătorie cu metroul sau cu autobuzul mi se pare unul corect. Dacă depășim 30 de minute vom fi taxați cu alti 1,9 lei.


Cum a fost experiența cu bicicletele "de pe stradă"?

Sâmbătă trebuia să ajunem pe Calea Victoriei, la Art Safari. Pe jos parcă n-am fi vrut să mergem căci se facea prea târziu, cu metroul era cam plictisitor și nici bicicletele noastre nu voiam să le luăm pentru că apoi mai stăteam prin oraș și trebuia să le purtăm de grijă. Știam că tocmai ce se lansase sistemul Ape Rider așa că am deschis aplicația, am localizat 3 biciclete la 5 minute de mers de casă și am plecat spre ele. Le-am găsit ușor, am scanat codul QR, antifurtul s-a deschis, wow! ce simplu! Le-am analizat puțin și am făcut niște poze, după care am plecat. Eu m-am oprit de vreo câteva ori ca să reglez șaua, până mi-am dat seama ca nu se ridică atât cât mi-aș dori. Pentru un om de 1,85 m înalțime consider că e destul de dificil de pedalat cu șaua la acest nivel, din păcate acesta este un minus din partea mea. La un pedalat de promenadă mai merge, însă dacă vrei să mergi puțin mai repede se simte reglajul nepotrivit al șeii.


Bicicletele sunt bineînteles marca Pegas și sunt concepute special pentru sistemul de bike sharing, adică nu există și de cumpărat. Sunt biciclete practice pentru oraș, au roți mari, apărători care acoperă roșile, au far cu dinam, stop, sonerie și coș în partea frontală, ideal pentru a transporta o geantă (mi-aș dori și eu unul pe bicicleta cu care merg prin oraș). Sunt single speed adică au o singură foaie și un singur pinion, lipsa unui schimbător aducând un plus la rezistența în timp.

Am pedalat 6,5 km până la Piața Revoluției unde am văzut pe hartă că este o parcare marcată, am închis sistemul antifurt plasat pe furca spate, roata s-a blocat, aplicația a închis cursa. Ca la Uber :)



A doua experiență am avut-o marți pe nepusă masă. Am plecat de acasă către birou cu bicicleta personală, dar am făcut cale întoarsă după vreo 200 de metri - aveam pană. Cum eram în întârziere m-am întors acasă, am lăsat bicicleta și m-am dus către cea mai apropiată parcare ca să iau una din bicicletele Pegas. Pe aplicație îmi arăta că este una singură în fața mall-ului așa că am dat click pe ea și am rezervat-o ca să nu mi-o ia cineva. Scanez codul QR cu telefonul și plec către birou. De această dată am avut ocazia să o testez pe un drum pe care îl fac zilnic, la o oră cu trafic intens, 8:30. În continuare am resimțit nivelul prea jos al șeii, mai ales la plecările de pe loc și în momentele în care doream să pedalez mai tare. Am parcurs cei 10 km în 35 de minute, apoi am scos telefonul, am căutat locul de parcare, am închis antifurtul și am plecat la muncă. Simplu și rapid.

Am găsit și câteva mici bug-uri în aplicație, dar ele nu impactează major utilizarea sistemului și cu siguranță vor fi rezolvate în perioada următoare. Nu rămâne decât să ne bucurăm că avem încă o alternativă la deplasarea prin oraș și să utilizăm bicicleta, fie ea Ape Rider sau personală, cât de des putem.

Nu uitați să vă abonați la pagina de Facebook sau la newsletter pentru a primi articolele următoare.




Introduceți adresa de email pentru abonare

Comentarii